• 071-5351710 Bel ons
  • Kleine tekst Kleiner
  • Grote tekst Groter
PPO Regio Leiden
  • Home
  • Scholen
  • Oudersteunpunt
  • Kenniscentrum
  • Over ons
  • Nieuws
  • Contact
  • Snelle links:
  • Wat is het oudersteunpunt
  • Uw kind
  • Ouders
  • Een school kiezen
  • Op de basisschool
  • Route naar het S(B)O
  • Mijn kind zit thuis
  • Mijn kind gaat naar het middelbaar onderwijs
  • Samenwerkingsverband
  • Scholen in beeld
  • Het netwerk
  • Wie doet wat
  • Documenten

Mijn kind gaat naar het middelbaar onderwijs

Overstap naar voortgezet onderwijs. Waar moet ik aan denken?

Het vinden van een middelbare school die aansluit bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van uw kind is een zoekproces voor iedere ouder.

Wat heeft uw kind nodig? Hoe en wanneer wil u uw kind bij dit zoekproces betrekken? Dit zijn twee belangrijke vragen. Maar het gaat over zoveel meer. U en uw kind moeten samen een weg gaan vinden in een nieuwe wereld. Mogelijk helpen de vragen en antwoorden op deze website u verder op weg.

Weet ook dat u altijd kunt praten met mensen die uw kind en het onderwijsveld goed kennen. Vraag de leerkracht, de intern begeleider of de onderwijsspecialist met u mee te denken. Ook kan het raadzaam zijn om contact op te nemen met het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs van onze regio https://www.swvleiden.nl/ .

Wanneer begin u met de schoolkeuze?

De schoolkeuze voor het voortgezet onderwijs is belangrijk voor u en uw kind. Denk vooraf na wanneer en op welke manier u uw kind wilt gaan betrekken bij de overstap naar de middelbare school. Houdt er rekening mee dat leerlingen onder elkaar en met elkaar over de schoolkeuze praten.

Het lijkt misschien nu nog ver weg, maar het is aan te raden om op tijd te beginnen met nadenken over wat uw kind nodig heeft en u te oriënteren op toekomstige scholen. Dit kan al wanneer enigszins duidelijk is naar welk schooltype uw kind gaat uitstromen, dit wordt het uitstroomprofiel genoemd. Bij veel kinderen is dit gelijk aan het ‘voorlopig advies’ in groep zeven, maar bij sommige leerlingen is al eerder duidelijk wat het uitstroomprofiel gaat worden.

TIP: U kunt het onderwerp schoolkeuze op de agenda zetten van het gesprek met de leerkracht of tijdens het ondersteuningsteam (OT). Begin groep 7 komt dit onderwerp meestal al ter sprake.

In sommige gevallen gebeurt dit eerder als u kind bijvoorbeeld een jaar eerder kan uitstromen naar het voortgezet onderwijs. Het overleg over de schoolkeuze kan gaan over de verwachte uitstroommogelijkheden na de basisschool. Ook kunnen er plannen worden gemaakt voor begeleiding gedurende de laatste jaren op de basisschool. Belangrijke vraag in het gesprek is:

Wat kan de school en u doen om een zo soepel mogelijke overgang naar het voortgezet onderwijs mogelijk te maken?

Kan alle ondersteuning worden meegenomen naar het voortgezet onderwijs?

Ondersteuning in het voortgezet onderwijs wordt op een andere manier georganiseerd en gefinancierd dan in het primair onderwijs. Daarom kan de ondersteuning van uw kind op de basisschool soms niet worden meegenomen naar de middelbare school. Vaak is dat ook niet nodig omdat de VO school al voldoende aan kan sluiten bij de ondersteuningsbehoefte van uw kind.  Om de overstap naar het voortgezet onderwijs soepel te laten verlopen, staat tijdens het OT in groep 7 het voorbereiden op zelfstandigheid voor het middelbaaronderwijs op de agenda. Als ouder kun u dit ook zelf op de agenda van het OT zetten.

In het voortgezet onderwijs wordt er veel zelfstandigheid gevraagd van uw kind.  Om die reden wordt ondersteuning in groep 8 meestal afgebouwd, zodat uw kind al zelfstandiger kan functioneren. Welke keuzes er ook worden gemaakt, het is en blijft maatwerk en afhankelijk van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van uw kind. Dit is een gezamenlijke zoektocht met de school.

Met welke verschillen tussen Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO) krijgt mijn kind te maken?

“Het is alsof je een nieuwe wereld betreedt en alles opnieuw moet leren kennen” zeggen ouders met een kind met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte die de overstap naar het voortgezet onderwijs heeft gezet. En ouders met een kind dat de overstap maakt van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs hebben het over “een enorme overgang omdat de scholen en klassen groter zijn”.

Hieronder beschrijven we enkele belangrijke verschillen tussen het PO en VO zodat u en uw kind gemakkelijker de weg kunnen vinden in deze nieuwe wereld. Het allereerste wat opvalt is de grootte van de scholen en de klassen. Daarnaast is de visie op het kind in het voortgezet onderwijs anders dan op de basisschool en dit heeft gevolgen voor uw kind en de manier waarop u als ouder betrokken kunt zijn. Verder is het belangrijk om te weten dat de organisatie en financiering van de ondersteuning anders is georganiseerd. U krijgt dus te maken met andere regels en nieuwe gezichten.

Belangrijke verschillen PO en VO:

Grotere scholen en klassen
Middelbare scholen hebben (vaak) meer leerlingen dan op basisscholen. De gebouwen zijn groter en er zijn meer klassen in het gebouw en meer leerlingen in een klas. Voor alle leerlingen en ouders is dit wennen, maar voor kinderen die vanuit het speciaal (basis)onderwijs naar regulier voortgezet onderwijs instromen is het verschil vaak overweldigend. Voor deze groep is een zorgvuldige gewennings- en overbruggingsperiode extra belangrijk.

Meer zelfstandigheid verwacht van het kind
Een groot verschil met de basisschool is dat er in het voortgezet onderwijs steeds meer zelfstandigheid van uw kind wordt verwacht. Dit betekent ook dat de interactie met de ouders zal veranderen. Op de basisschool was laagdrempelig contact en even afstemmen met de leerkracht mogelijk. Maar op de middelbare school gaat dit anders. Ouders komen meer op afstand te staan.

Onderwijs is georganiseerd rond vakken
Een ander belangrijk verschil voor u en uw kind is dat het onderwijs niet meer georganiseerd is rondom de klas, maar rondom vakgebieden. Uw kind krijgt daarom te maken met verschillende docenten. Ieder met een eigen vakgebied en ook een eigen stijl van lesgeven.

Lang niet altijd een vast lokaal
Sommige middelbare scholen proberen de overstap voor de nieuwe leerlingen te verkleinen door hen in de onderbouw een vast lokaal te geven. De docenten gaan dan elke les naar een ander lokaal. Maar dit verandert vaak in de bovenbouw. Dan verplaatsen de leerlingen elke les naar een ander vaklokaal.

Mentor is het eerste aanspreekpunt
Sprak u op de basisschool direct met de leerkracht van uw kind, op de middelbare school is één van de vakdocenten aangewezen als de mentor van de groep van uw kind. De mentor is ook eerste aanspreekpunt voor ouders en leerlingen. Hoe de mentor kennismaakt met ouders en contact met hen onderhoudt, verschilt per school en ook per mentor.
Tijdens mentoruren maakt de mentor de leerlingen wegwijs op de school en worden studievaardigheden geoefend. Ook kunnen de leerlingen met de mentor eventuele problemen met een docent of school bespreken. Als er zorgen zijn over een leerling dan kan de mentor met hem of haar in gesprek gaan, soms wordt daarbij ook contact gezocht met de ouders. Als de mentor merkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft, dan komt de zorgcoördinator in beeld.

Rol van de zorgcoördinator
In het voortgezet onderwijs is de zorgcoördinator verantwoordelijk voor de extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van leerlingen. De rol van de zorgcoördinator lijkt daarmee op die van de intern begeleider op de basisschool. Als uw kind op de basisschool extra ondersteuning had, is aan te raden om als ouder al tijdens het schoolkeuzeproces een gesprek aan te vragen met de zorgcoördinator. Hij of zij heeft het beste beeld van wat de school uw kind wel of niet kan bieden.

Neem de tijd voor de overstap
Kortom, als ouder betreedt u met de overstap van uw kind naar het voortgezet onderwijs een nieuwe wereld. U krijgt te maken met nieuwe gezichten, andere uitgangspunten en financiële regelingen. Uw kind en u dienen daarin opnieuw de weg te gaan vinden. Begin daarom ruim op tijd en bereid u goed voor. Vraag ook naar welke mogelijkheden scholen bieden om deze overstap voor

Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden

Tijdens het zoeken naar een geschikte middelbare school zet u verschillende stappen. Hieronder zijn drie stappen uitgewerkt en vindt u informatie die u verder helpt.

U hoeft dit zoekproces niet alleen te doen: betrek de leerkracht, de intern begeleider of de onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband ( van het primair en/of het middelbaar onderwijs) erbij. Het kan ook fijn zijn om te praten met ouders die al een kind op het voortgezet onderwijs hebben.

De eerste stap in het zoekproces is meteen de belangrijkste: bedenk wat u en uw kind belangrijk vinden aan een middelbare school. Neem de tijd, praat met verschillende mensen en maak voor uzelf een overzicht. Met dit overzicht kan u gericht informatie zoeken en geschikte scholen selecteren. Vervolgens gaat u in gesprek met de geselecteerde scholen. Hieronder worden deze stappen een voor een uitgewerkt en vind u tot slot enkele voorbeeldvragen.

Stap 1 Wat heeft mijn kind nodig – waarop ga ik letten?

Wat heeft mijn kind nodig? Dat is de kernvraag bij de zoektocht naar een passende middelbare school. Als ouder ken u uw kind buiten school. De leerkracht en de intern begeleider van de basisschool kennen uw kind op school en hebben zicht op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van uw kind. En uw kind heeft natuurlijk ook eigen ideeën en wensen. U als ouder, de school en uw kind kunnen misschien verschillende ideeën en wensen hebben over wat nodig is. Neem dus ruim de tijd om deze verschillende ideeën naast elkaar te leggen. U hoeft dit niet alleen te doen. Vraag de leerkracht of intern begeleider om u hierbij te helpen. Bedenk ook, eventueel in overleg met de basisschool, hoe u uw kind hierbij kunt betrekken. Uiteraard kan u ook andere personen vragen mee te denken, bijvoorbeeld familieleden of begeleiders. Zo kan het overzicht verder aangevuld worden.

Beschrijf in het overzicht zo concreet mogelijk de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van uw kind. Om overzicht te houden kunt u de ideeën van de verschillende mensen naast elkaar zetten. Wat vinden u, uw kind en de huidige school belangrijk? De volgende vragen zijn bedoeld om u op weg te helpen.

Een geschikte school voor uw kind. Waar denk u dan als eerste aan?

  • Schoolgrootte                  – Zou een grote school of kleine school passender zijn?
  • Lesrooster                         – Welk lesrooster sluit het beste aan bij de behoefte van u kind?
  • Bereikbaarheid                 – Hoe ver weg mag de school zijn?
  • Onderwijsmethode        – Welke onderwijsmethode sluit aan bij de behoefte van u kind?
  • Huiswerkbegeleiding
  • Is het nodig dat u kind in de ochtend extra wordt ‘opgevangen”
  • Wil u als ouder (wekelijks) contact?

Tip – Vraag bijvoorbeeld aan de leerkracht: Wat doet u nu anders/extra voor mijn kind? Wat doet u wel/niet?

Voor sommige kinderen is ook een Groeidocument en / of een Ontwikkelingsperspectief plan (OPP) opgesteld. Hierin staan ook de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van u kind beschreven. Neem deze input mee in uw overzicht.

U hebt nu als het goed is een lijst met verschillende punten, maar welke zijn de vijf belangrijkste? Probeer of u een volgorde kunt bepalen. Maak een top 5. Wees hierbij zo concreet mogelijk in uw wensen (max. half A-4). Met dit overzicht kan u vervolgens gericht naar scholen zoeken.

Stap 2 Welke scholen sluiten aan bij uw wensen?

Nu u weet wat een school voor uw kind moet kunnen bieden, kunt u op zoek naar middelbare scholen die aansluiten bij uw wensen en bij het schooladvies. In de VO-gids staan alle middelbare scholen in de regio. Maar ook op de website van de betreffende school vindt u veel aanvullende informatie over de school.

Tip – Maak per school een lijstje met voor- en nadelen. Oriënteer u tijdens deze stap zo breed mogelijk.

Tip – Natuurlijk hoort u ook verhalen en ervaringen van andere ouders. Laat u echter niet te veel beïnvloeden door meningen van anderen. Elke ouder heeft eigen ideeën over wat een goede school is voor zijn of haar kind.

Ga vooral ook langs en proef de sfeer van een school. Wat voelt voor u en uw kind als een goede school passend bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van uw kind? Sfeer proeven kunt u doen tijdens open dagen. Van tevoren kunt u samen met uw kind bedenken waarop jullie gaan letten en natuurlijk kunnen dat voor u en uw kind andere dingen zijn. Bespreek na het bezoek samen jullie indrukken en schrijf die op, zodat u later de indrukken van de verschillende scholen kunt vergelijken.

Stap 3 In gesprek met geselecteerde scholen

Er zijn veel scholen in onze regio, maar naarmate uw kind meer ondersteuning of zorg nodig heeft, hoe minder scholen hieraan kunnen voldoen. Zo zijn er in de regio Leiden e.o. 5 middelbare school voor speciaal voortgezet onderwijs en een school voor praktijkonderwijs. Er is dus minder keuze, maar dat neemt niet weg dat u onderstaande stappen kunt volgen. Hieronder vind u ook vragen van ouders die zij tijdens hun gesprekken met school hebben gesteld.

Stap 3a In gesprek met de zorgcoördinator van geselecteerde scholen

Ga voordat u de open dagen gaat bezoeken al in gesprek met de zorgcoördinator van de door u geselecteerde scholen. De zorgcoördinator kan vaak al gericht u vragen beantwoorden, omdat kinderen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte onder zijn of haar verantwoordelijkheid vallen. Op deze manier kunt u gericht aanvullende informatie zoeken. De contactgegevens van de zorgcoördinator vindt u op website van de school of via de intern begeleider op de basisschool of de onderwijsspecialist van het samenwerkingsverband.

Tip – Wees proactief en standvastig en laat u niet ‘afschepen’ door te wachten op de open dagen.

Meestal zal u een of meerdere gesprekken met de zorgcoördinator hebben. Vaak is het eerste gesprek zonder uw kind. U kunt tijdens het eerste gesprek een filmpje of een foto laten zien van uw kind zodat de zorgcoördinator weet over wie het gaat. Wees zo open en eerlijk mogelijk over uw kind. De zorgcoördinator wil een goed beeld van uw kind kunnen vormen en horen wat belangrijk is voor hem of haar. Neem het gemaakte overzicht met wensen en vragen die u wilt stellen mee als houvast bij het gesprek met de zorgcoördinator en het beantwoorden van vragen. Zorg dat de zorgcoördinator alle informatie heeft om een goede inschatting te maken of de school uw kind kan bieden wat hij of zij nodig heeft.

Stap 3b – het PO/VO traject
Zie de vraag: School heeft gevraagd of ze mijn kind mogen aanmelden voor het PO/VO-traject? Wat betekent dit?

Vragen die ouders hebben gesteld aan scholen

Schroom niet, stel gerust uw vragen tijdens het OTen de gesprekken met de zorgcoördinator van de geselecteerde scholen. Hieronder vindt u voorbeeldvragen die andere ouders hebben gesteld. Stel hieruit uw eigen lijst met vragen samen die voor u en uw kind belangrijk zijn.

Algemeen

  • Hoe houden grote scholen rekening met brugklassers?
  • Als mijn kind niet in de les komt, ziet de school dat dan?
  • Hoe gaat de school de ontwikkeling van mijn kind volgen?

Contact met ouders

  • Hoe verloopt het contact met de ouders?
  • Wie is het aanspreekpunt en hoe lopen de lijnen binnen de school?
  • Is er alleen contact met de mentor of ook met de zorgcoördinator?

Voorzieningen

  • Hoe is passend onderwijs en zorg georganiseerd en geregeld?
    Hoe zit het met het regelen van extra ondersteuning voor mijn kind? Moet dit (vroegtijdig) aangevraagd worden?
  • Is er een opvangklas waar mijn kind kan chillen, dus niet de klas waar leerlingen zitten die weggestuurd zijn uit de les? Kan mijn kind hier zelf naar binnen of is er een pasje nodig?
  • Hoe wordt er omgegaan met een beperking tijdens praktijkvakken?
  • Hoe gaan jullie om met beperkte energie en toetsen?
  • Hoe gaan jullie om met verzuim?
  • Welke compenserende en dispenserende maatregelen kan de school nemen voor een kind met dyslexie?

 

De overstap naar de nieuwe school

  • Welke procedure moet worden gevolgd tijdens de overstap van de basisschool naar het voortgezet speciaal onderwijs?
  • Is er een ‘warme overdracht’ van de basisschool naar de middelbare school?
  • Is er een kennismaking met de nieuwe klas?
  • Kan mijn kind voor de zomervakantie een dagje meelopen?
  • Hoe gaat de begeleiding de eerste weken eruitzien?
  • Wanneer gaan we de verdere ondersteuning bespreken? Is het mogelijk om in het kader van preventie in het begin ook contact te hebben met de zorgcoördinator?
  • Als mijn kind een praktijkonderwijs advies krijgt en het gaat toch goed en blijkt te makkelijk, wordt er dan gekeken of hij/zij naar een andere school kan?
School heeft gevraagd of ze mijn kind mogen aanmelden voor het PO/VO-traject? Wat betekent dit?

De overstap van leerlingen van groep 8 naar het voortgezet onderwijs (VO) is een cruciaal moment in het leven van de leerlingen. PPO regio Leiden ondersteunt de soepele overgang door nauw samen te werken met het samenwerkingsverband voor het voortgezet onderwijs. Het belangrijkste doel is dat de leerlingen duidelijk in beeld zijn, waardoor de leerlingen op de juiste plek in het voortgezet onderwijs in kunnen stromen. Zeker voor leerlingen met extra ondersteuningsvragen is het belangrijk dat we goed kijken welke VO-scholen aansluiten bij hun onderwijsbehoeften. Zo hebben de leerlingen en hun ouders snel duidelijk waar zij het beste naar school kunnen gaan. In dit artikel lees je meer over de samenwerking met het VO en hoe we er samen voor zorgen dat de overstap van een leerling van groep 8 naar de brugklas goed verloopt.

PO/VO-traject
Het samenwerkingsverband VO brengt samen met de basisscholen leerlingen met ernstige leerachterstanden in beeld. Hiermee bedoelen we leerlingen waar gedacht wordt aan praktijkonderwijs of aan een mogelijke plaatsing op de bovenschoolse voorziening de Delta. De Delta biedt onderwijs op VMBO niveau met Leerwegondersteuning waarbij er extra tijd en aandacht besteed kan worden aan het wegwerken van leerachterstanden en het versterken op sociaal-emotioneel gebied. Het advies voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) kunnen basisscholen zelf geven.

Voor leerlingen zonder leerachterstanden die mogelijk moeilijk plaatsbaar zijn kun je rechtstreeks contact opnemen met het samenwerkingsverband VO.

Extra begeleiding voor uw kind in het voortgezet onderwijs. Hoe werkt dat?

Uw kind zit in de hoogste groep van het (speciaal) basisonderwijs. In de loop van het schooljaar maakt u samen met uw kind de keuze voor een nieuwe school. Misschien is het voor uw kind nodig dat hij of zij extra hulp krijgt. In Leiden wordt de hulp geboden op VMBO-scholen met Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO): Da Vinci Lammenschans, Beroepscollege Leystede en Yuverta Oegstgeest.

Praktijkonderwijs (PrO) wordt gegeven op Het Waterland.

De VMBO-scholen kunnen gebruik maken van de bovenschoolse voorziening De Delta.

Het LeerwegOndersteunend Onderwijs

Deze onderwijssoort is voor leerlingen die in principe een diploma kunnen halen binnen het VMBO. Maar ze hebben wel extra begeleiding nodig om de eindstreep te halen. Soms gaat het om tijdelijke begeleiding. Scholen met LWOO kiezen meestal voor begeleiding in kleine groepen. Maar er zijn ook andere vormen van extra begeleiding mogelijk. De hulp kan tijdens de les plaatsvinden, maar ook buiten de lessen om. Scholen maken daarin hun eigen keuzes.

Om in aanmerking te komen voor deze leerwegondersteuning, voldoet uw kind aan de volgende richtlijnen:

*Er zijn door de basisschool leerachterstanden vastgesteld van 1,5 tot 3 jaar.

*Deze leerachterstanden zijn van toepassing op twee van de vier domeinen; technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en inzichtelijk rekenen.

*Eén van de domeinen met leerachterstand dient begrijpend lezen of inzichtelijk rekenen te zijn.

*De leervorderingen dienen gemeten te worden met een toets die voorkomt op ‘de lijst van toegestane instrumenten’ (Cotan).

*De toetsen dienen afgenomen te zijn in het leerjaar dat de aanvraag gedaan wordt.

Sociaal emotionele problematiek:

Naast de leerachterstanden kan er sprake zijn van sociaal emotionele problematiek. Dit kan mede een reden zijn om aan te tonen dat LWOO noodzakelijk is.

Onder sociaal emotionele problematiek verstaan we de problematiek voortkomend uit bijv. een stoornis of achtergrond/thuissituatie van de leerling. De leerling wordt hierdoor belemmerd en behoeft ondersteuning. Denk aan emotionele gebeurtenissen in de thuissituatie, moeite hebben met (het interpreteren van) sociale interacties, het moeilijk kunnen reguleren van emoties en alle daaruit voortkomende problemen.

De basisschool geeft het advies VMBO-LWOO.

De commissie van toelating van de VO school bepaalt of de extra ondersteuning in het kader van LWOO noodzakelijk is.

Bovenschoolse voorziening De Delta

Extra begeleiding wordt in Leiden ook gegeven op de bovenschoolse voorziening van het Samenwerkingsverband VO, De Delta. De Delta is bedoeld voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften op leergebied en sociaal-emotioneel gebied, wanneer deze in eerste instantie niet voldoende ondersteund kunnen worden op de reguliere VMBO school. De VMBO-school vraagt door middel van een Onderwijs Perspectief Plan een tijdelijke plaatsing op de bovenschoolse voorziening van het Samenwerkingsverband VO aan. Leerlingen die hiervoor mogelijk in aanmerking komen doen mee met het POVO traject (zie verder onder Testen) en krijgen een zogeheten Screeningsadvies. Wanneer een leerling een Screeningsadvies krijgt, volgt een uitgebreid kennismakingsgesprek op de VMBO school. Deze school onderzoekt of zij de juiste ondersteuning kan bieden of dat tijdelijke plaatsing op De Delta wenselijk is.

De leerlingen moeten altijd ingeschreven worden bij een school voor VMBO met LWOO.

De Permanente Commissie Leerlingenzorg (PCL) beslist uiteindelijk over de plaatsing op de bovenschoolse voorziening van het Samenwerkingsverband VO, De Delta.

Het Praktijkonderwijs

Het Praktijkonderwijs biedt onderwijs aan leerlingen, die (nog) niet in staat zijn onderwijs te volgen op het VMBO. Het is een vorm van voortgezet onderwijs in een kleinschalige setting. De leerlingen zijn gebaat bij praktisch onderwijs, waarbij leren door doen centraal staat.

Het onderwijs is voor sommige leerlingen eindonderwijs (deze leerlingen gaan na het praktijkonderwijs aan het werk.), anderen stromen door naar het VMBO of het vervolgonderwijs MBO.

Om te onderzoeken of uw kind in aanmerking komt voor Praktijkonderwijs of een Screeningsadvies (eventuele plaatsing op de bovenschoolse voorziening De Delta) wordt hij/zij uitgenodigd voor één of twee testrondes. De testuitslag in combinatie met de gegevens vanuit de basisschool geeft een beeld van het leerniveau, de intelligentie en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het samenwerkingsverband beoordeelt of uw kind voor praktijkonderwijs of een Screeningadvies in aanmerking komt.

Testen

Wanneer de schoolgegevens aangeven dat de leerling waarschijnlijk in aanmerking komt voor Praktijkonderwijs of een Screeningsadvies, vraagt de basisschool uw schriftelijke toestemming voor deelname aan deze testen. Deze testen bevatten een didactisch gedeelte en eventueel een capaciteitenonderzoek

In Leiden worden de kinderen direct na de herfstvakantie getest.

Wat gebeurt er nu precies?

  • Afname van de test en bespreking van de uitslag gebeurt door de (speciale) basisschool samen met het Loket Passend Onderwijs.
  • De schoolgegevens en de testuitslagen laten samen zien welk advies er moet komen.
  • De (speciale) basisschool en het Loket Passend Onderwijs van het voortgezet onderwijs formuleren samen het schooladvies.
  • Dat schooladvies wordt vervolgens met u besproken in een adviesgesprek op de school.

En verder?

  • De gegevens worden vertrouwelijk en zorgvuldig behandeld en digitaal opgeslagen bewaakt door het Loket Passend Onderwijs.
  • Indien er een capaciteitenonderzoek wordt afgenomen, krijgen ouders eerste inzage in de resultaten hiervan middels een brief met toelichting op de uitslag. Ouders dienen vervolgens toestemming te geven om de uitslag van dit capaciteitenonderzoek met de school te delen.
  • De gegevens gaan pas naar de VO school van uw keuze, nadat u uw kind heeft aangemeld op een van de scholen voor voortgezet onderwijs.
  • U verleent daarbij toestemming voor het opvragen van de gegevens en de overdracht van gegevens (warme overdracht)
  • De door u gekozen school bepaalt of uw kind wordt aangenomen.
Is het mogelijk dat mijn kind van het reguliere onderwijs toch de overstap maakt naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO)?

Ja, dat kan voorkomen. Leerlingen die vanuit het primair onderwijs mogelijk de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs kunnen worden aangemeld bij de adviescommissie toelaatbaarheid (ACT) van het samenwerkingsverband VO. Voor de aanmelding bij de ACT is het belangrijk dat de onderwijsbehoeften van de leerling duidelijk geformuleerd zijn. Ook is een geëvalueerd ontwikkelingsperspectief belangrijk waaruit blijkt welke ondersteuning de leerling heeft gekregen en wat deze ondersteuning opleverde. Daarnaast wordt in het aanvraagformulier de visie van ouders (en eventueel de leerling) op de TLV-aanvraag toegevoegd.

De ACT beoordeelt de dossiers en kan eventueel aanvullend onderzoek verrichten. Leerlingen kunnen een preadvies VSO krijgen. De school voor het voortgezet onderwijs waar de leerling aangemeld wordt vraagt een toelaatbaarheidsverklaring aan. Het toekennen van een TLV VSO gebeurt op basis van de combinatie van vastgestelde kind kenmerken en de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Houd de website van de beoogde VSO-school in de gaten voor de procedures en data omtrent aanmelding.

  • Elisabethhof 17
    2353 EW Leiderdorp
  • info@pporegioleiden.nl
  • 071-5351710

Bereikbaarheidstijden
Maandag & dinsdag: 08.30 - 17.00 uur
Donderdag: 08.30 - 12.00 uur

Tijdens schoolvakanties zijn wij gesloten.

PPO Regio Leiden
  • Voor scholen
    • Passend onderwijs
    • Kenniscentrum
    • Toelaatbaarheidsverklaring
    • Flitsbijeenkomsten
    • Handige links
  • Oudersteunpunt
    • Wat is het oudersteunpunt
    • Passend onderwijs
    • Scholen in beeld
    • Kenniscentrum
    • Wie doet wat
    • Groeidocument
    • Handige links
  • Over ons
    • Missie en visie
    • Wie is wie
    • Partners
    • Ondersteuningsplanraad
    • Documenten
    • Vacatures
  • Inspiratie
    • Inspiratie
    • Nieuws
© 2023 PPO Regio Leiden
  • Privacybeleid
  • Disclaimer