
Locatie
De Kwintijn & De Tweemaster
Broekplein 5 Leiden
Programma
Gezamenlijke start
| 14.00 – 14.30 | Inloop Gymzaal achter de scholen;
Gymzaal Broekplein |
| 14.30 – 14.55 | Start Keynote Marald Mens |
| 15.05 – 15.50 | Workshopronde 1 |
| 16.00 – 16.45 | Workshopronde 2 |
| 16.45 – 17.00 | Afsluiter en presentje |
Informatie over de workshops staat onder het inschrijfformulier.
Alle workshops kunnen door iedere onderwijsprofessional bijgewoond worden, tenzij er apart een doelgroep staat vermeld.
Bij elke workshop zijn 25 plaatsen beschikbaar. Indien een workshop niet meer voorkomt in de rij, is deze vol. Kies één van de andere inspirerende workshops.
Tip: Kom je met meerdere teamleden naar deze middag? Verdeel jullie over de workshops, zo krijgen jullie veel informatie mee!
Keynote ‘Schitteren in je vakmanschap!’
Het is fascinerend om experts aan het werk te zien. De concertpianist die foutloos een sonate van Mozart speelt, of de brandweercommandant die onmiddellijk weet hoe een felle complexe brand het beste bestreden kan worden. Zij zijn zeer deskundig op een bepaald gebied en presteren daarbinnen op het hoogste niveau.
Ook in het onderwijs zijn experts te vinden. Bij sommige leraren lijkt alles te kloppen: ze geven krachtig les, er heerst een prettige rust en concentratie in de groep en het klassenmanagement loopt gesmeerd. Zij excelleren in hun vakmanschap en weten in elke situatie direct de juiste aanpak te kiezen. Maar hoe bereiken zij dit niveau, oftewel: hoe wordt een prima leraar een top leraar?
In deze lezing, gebaseerd op zijn boek Meesterschap, neemt neuropsycholoog Marald Mens je mee in de expertise in lesgeven. Waaraan herkennen we top leraren als zij voor de klas staan? En is er volgens de wetenschap een ‘gouden standaard’ om het beste te werken aan je vakmanschap?
Je komt het allemaal te weten in deze lezing, en ook wat Juf José en Tom Cruise met elkaar gemeen hebben…
Gegeven door:
- Marald Mens, neuropsycholoog, onderwijsprofessional Mens op School
Workshop 1
Als alles anders loopt dan verwacht: de kracht van top lesgeven
Aansluitend op de keynote ‘Schitteren in je vakmanschap’ neemt Marald Mens je in deze workshop mee in dé trainingsmethode om van prima naar top lesgeven te gaan. Wat maakt het verschil? Een prima leraar heeft heel wat routines in huis, waardoor het lesgeven vlot en soepel verloopt. Maar een top leraar weet ook in complexe situaties, als alles anders gaat dan verwacht, wat te doen. Deze expertise van creatief omgaan met je routines kun je gericht trainen met korte scenario’s. Dit zijn herkenbare lessituaties, lijkend op raadsels, die uitmonden in een dilemma: wat zou jij doen als jíj de leraar was? Door met elkaar na te denken over een goede beslissing komt de kennis en kunde boven tafel waar iedereen van kan leren.
In deze workshop zie je hoe dit scenario-gebaseerd leren precies werkt en hoe je dit op je eigen school kunt inzetten, uiteraard door het zelf te ervaren! Je gaat de workshop uit met genoeg checklists om meteen de volgende schooldag in de praktijk te kunnen gebruiken.
Gegeven door:
- Marald Mens, neuropsycholoog, onderwijsprofessional Mens op School
Workshop 2
Als je eerlijk bent: geloof jij dan in inclusie, kansengelijkheid en gelijkwaardigheid?
Wat betekent kansengelijkheid voor jou als professional? En kun je werkelijk inclusief werken, of blijft het een ideaal? In deze interactieve workshop, met deep democratische werkvormen, verkennen we persoonlijke overtuigingen en praktijkervaringen. Jouw rol als professional staat centraal: wat heb jij nodig om bij te dragen aan gelijke kansen voor elk kind? Ieder perspectief telt, want echte gelijkwaardigheid begint bij het serieus nemen van ieders verhaal.
Gegeven door:
- Vivian Tevreden, directeur-bestuurder PPO regio Leiden
Doelgroep: Directeuren
Workshop 3
In contact blijven met (ouders van) thuiszitters
Hoe onderhoud je écht contact met ouders van thuiszitters? Deze workshop biedt inzicht in hun belevingswereld en laat zien wat helpt én wat juist afstand schept. Je leert communiceren zonder oordeel, met oog voor verschillen. Door ervaringskennis en praktijkvoorbeelden krijg je concrete tools om de relatie met ouders te versterken. Een essentiële stap richting inclusiever en kansrijker onderwijs voor kinderen die buiten de boot dreigen te vallen.
Praktijkvoorbeelden, ervaringskennis en concrete tips helpen je om:
✅ Beter aan te sluiten bij thuiszitters en hun ouders en hun perspectief te begrijpen
✅ Meer zekerheid te krijgen in momenten waarop je misschien twijfelt over je aanpak of bijdrage,
✅ Bewust te worden van eventuele valkuilen
✅ Effectieve communicatie toe te passen
Ook wordt kort ingezoomd in op het rapport Thuiszitters Tellen, en bespreken we het belang van contact houden. Schrijf je in en ga naar huis met nieuwe inzichten en direct toepasbare tools!
Gegeven door:
- Balans vereniging voor ouders
Workshop 4
Speel je kansloper met ons mee?
Ervaar zelf hoe startpositie, omgeving en toeval kansen beïnvloeden. In dit interactieve spel kruip je in de huid van verschillende kinderen met uiteenlopende levenspaden. Zo ontdek je hoe (on)gelijkheid écht voelt. Deze ervaringsgerichte workshop nodigt uit tot gesprek: wat kun jij doen om obstakels te verkleinen en kansen eerlijker te verdelen?
Gegeven door:
- Onderwijsspecialisten PPO regio Leiden
Workshop 5
Wat kan je doen ‘op groen’?
Binnen PI-school De Brug werken we schoolbreed met Positive Behavior Support (PBS): een planmatige aanpak gericht op positief gedrag en het creëren van structuur. Eén van onze interventies is de ‘groene interventie’, bedoeld voor álle leerlingen. Dat maakt de aanpak inclusief—want niemand voelt zich een uitzondering. Deze werkwijze helpt juist kinderen met een grote structuurbehoefte, zonder dat het ten koste gaat van anderen.
Welke “drempels” heeft jouw school voor prikkelgevoelige kinderen met een duidelijke structuurbehoefte? Welke schoolbrede keuzes kan je maken ‘op groen’ die het verschil kunnen maken voor een kleine groep, maar waar eigenlijk iedereen wel baat bij heeft?
Gegeven door:
- Jolijn Molenaar, Schoolpsycholoog, Coördinator Zorg & Innovatie PI-school De Brug
Workshop 6
Klassenmanagement in vogelvlucht
In 45 minuten neem ik je mee in een luchtige, interactieve en inspirerende workshop over klassenmanagement. Geen zware theorie, wél praktische handvatten die je morgen al kunt uitproberen.
Klassenmanagement is veel meer dan ‘orde houden’. Het gaat over overzicht, relatie, organisatie en keuzes die passen bij jouw groep. We kijken met een knipoog naar vogelgedrag en vertalen dat naar jouw klas. Wat kun je leren van een Goudhaantje of een IJsvogel? Hoe geef je warmte aan een kind dat je uitdaagt? Je krijgt alternatieven aangereikt om gedrag te begrijpen en duurzaam te beïnvloeden.
Gegeven door:
- Ilse Nievaart – Leercoach en docent didactisch handelen Flex Pabo en Jeugd in Onderwijs Hogeschool Leiden.
Workshop 7
De uitdaging van de dynamische schooldag
Hoe houd je kinderen betrokken én geef je iedereen gelijke leer- en ontwikkelkansen? In deze interactieve workshop leer je hoe beweging, afwisseling en aandacht voor executieve functies zorgen voor een inclusieve, effectieve schooldag. Je ontdekt hoe een dynamische dag kwetsbare leerlingen helpt floreren, en tegelijkertijd alle kinderen ondersteunt. Minder zitten, meer leren—voor ieder kind, elke dag.
Deze workshop is bedoeld voor (vak)leerkrachten, schoolleiders, onderwijsondersteuners en iedereen die gepassioneerd is om onderwijs dynamischer, gezonder en effectiever te maken
Gegeven door:
- Wim van Gelder, Hogeschool docent, opleider, ontwerper, auteur en inspirator op het gebied van spelen, bewegen, sporten, dynamische schooldag en bewegend leren
Workshop 8
Doelgericht werken in het onderwijs – Vanuit de korte cyclus het dagelijks didactisch handelen in de praktijk
In deze korte, krachtige workshop ontdek je hoe je doelgericht werken effectief inzet in jouw onderwijspraktijk. Gebaseerd op de methodiek uit de TIBtool Werk doelgericht met niveauverschillen van Marcel Peters en Nicolette Simons, krijg je praktische handvatten om niveauverschillen in jouw klas te overbruggen en leerresultaten te verbeteren.
We staan stil bij vijf krachtige uitgangspunten voor doelgericht werken:
1) Start op schoolniveau
2) Werk doelgericht
3) Werk in de korte cyclus
4) Werk vanuit hoge verwachtingen en flexibele niveaugroepen
5) Creëer in de klas de juiste voorwaarden.
Je leert werken met praktische tools en formats zoals doelenplanners, waarmee je direct aan de slag kunt. Met de concrete voorbeelden uit de onderwijspraktijk, kun je de theorie direct vertalen naar jouw eigen klas.
Gegeven door:
- Sherrill Woldberg, onderwijsadviseur bij Expertis
Workshop 9
Het maakt uit wie de thee schenkt!
Hoe leg je écht contact met ouders die minder snel om hulp vragen? In deze praktijkgerichte workshop, gebaseerd op het artikel Het maakt uit wie de thee schenkt! van Anna van Damme en Carolien de Groot, duiken we in de kracht van het eerste contactmoment. We staan stil bij hoe ons eigen handelen samenhangt met de hulpvraag van ouders.
Met veel voorbeelden en interactie richten we ons op ouders met een praktische opleiding, een migratie- of vluchtachtergrond, of weinig vertrouwen in professionals. Samen onderzoeken we hoe je oprechte, gelijkwaardige relaties opbouwt, drempels herkent én overwint.
De workshop biedt ruimte voor uitwisseling, reflectie en vooral: praktische handvatten die je direct kunt toepassen in jouw werk. Want écht contact maakt het verschil.
Voor iedereen die met ouders werkt en wil groeien in verbinding en samenwerking.
Doe mee en ontdek hoe het wél kan!
Gegeven door:
- Carolien de Groot, voormalig directeur Jes Rijnland
- Anna van Damme, brugfunctionaris Het Gebouw, coördinator
Leuk weetje, Carolien de Groot en Anna van Damme zijn moeder en dochter.
Workshop 10.1
Good Practice ronde 1: Kansengelijkheid en inclusie in Kaag en Braassem
Gemeente Kaag & Braassem
Wat komt er kijken bij het opzetten van een kindcentrum gericht op gelijke kansen? In deze workshop vertellen gemeente, school en PPO over hun samenwerking met onderwijs, kinderopvang en sportverenigingen. Wat werkte, wat was moeilijk, en wat hielp écht om inclusie te realiseren? Je krijgt praktische inzichten in hoe verschillende partijen samen kunnen bouwen aan een structurele, eerlijke basis voor alle kinderen—ongeacht achtergrond.
Gegeven door:
- Gemeente Kaag & Braassem
– Nick van Egmond, Wethouder Onderwijs & Cultuur
– Gerben van Duin, Wethouder Jeugd & Jeugdzorg
– Judith van der Zwaan, beleidsmedewerker Jeugd & jeugdzorg
– Marike Jehee, beleidsmedewerker Onderwijs - Marja van Dijk, directeur Kindcentrum de Kinderbrug
- Joukje van Splunter, Onderwijsspecialist PPO regio Leiden
Deze workshop kan je los van de andere good practice volgen. Het is dus niet verplicht om beide rondes good practice te volgen. Zie beide als een losse workshop.
Workshop 10.2
Good Practice ronde 2: De Rijke Leerdag in Leiden – Gelijke kansen en talentontwikkeling voor ieder kind
In Leiden krijgen kinderen via De Rijke Leerdag na schooltijd de kans om deel te nemen aan een rijk programma met sport, cultuur, natuur en wetenschap. Het doel: gelijke kansen creëren, ongeacht achtergrond, en ieder kind helpen zijn of haar talent te ontdekken.
Deze workshop laat zien hoe scholen, culturele partners, sportverenigingen en welzijnsorganisaties samenwerken om een inspirerend en toegankelijk naschools aanbod te realiseren. Je krijgt inzicht in hoe het programma is opgezet, welke keuzes zijn gemaakt en wat het oplevert voor kinderen, ouders én scholen.
Wat kun je als professional meenemen? Praktische ideeën voor een verrijkt dagprogramma, tips om ouderbetrokkenheid te vergroten, en inspiratie om samen met partners kansengelijkheid in jouw omgeving te versterken. We delen concrete voorbeelden van hoe kinderen groeien in zelfvertrouwen en ontwikkeling wanneer ze toegang krijgen tot activiteiten die normaal misschien buiten bereik liggen.
Laat je inspireren door dit succesvolle initiatief en ontdek hoe ook jij kunt bijdragen aan een rijke leeromgeving waar elk kind de ruimte krijgt om te bloeien.
Gegeven door:
- Gemeente Leiden
Maaike Wittink, beleidsmedewerker team Onderwijs (primair onderwijs) - Ole Borsboom, Coördinator Brede School Het Gebouw
Deze workshop kan je los van de andere good practice volgen. Het is dus niet verplicht om beide rondes good practice te volgen. Zie beide als een losse workshop.
Dit evenement is verlopen.