Gesprekken met ouders of verzorgers zijn onderdeel van iedereen die in het onderwijs werkt. Ouders stellen vragen of doen suggesties en elke school heeft momenten waarop gesproken wordt over en met kinderen. Doorgaans gaan deze gesprekken zinvol en prettig. Er zijn ook momenten dat het moeilijker gaat. Een ouder heeft het gevoel dat de school niet luistert of onvoldoende doet. Als professional voel je je niet gehoord of gaan dingen minder snel dan je wilt. Juist over die situaties gaan we met elkaar aan de slag.
Datum en tijd: 23 november van 15.00-17.00
Geschikt voor: onderwijsassistenten, leraarondersteuners, leerkrachten, ib-ers en directeuren
Doelen:
- Je krijgt inzicht in belangen van ouders en belangen van jezelf.
- Je leert het verschil tussen werkelijk luisteren en oppervlakkig luisteren.
- Je hebt handvatten hoe je morgen een moeilijk gesprek makkelijker kan voeren.
- Je leert een netwerk kennen van mensen de je kunt opzoeken om vragen te kunnen stellen en om verder te kunnen praten over dit onderwerp.
In het programma is er volop ruimte jullie eigen praktijk mee te nemen in dat wat we met elkaar leren. Als je een situatie van een moeilijk gesprek wilt inbrengen dan mag dat.
Onderliggende literatuur:
Pameijer, N. (2021). Met plezier naar school. De onmisbare rol van ouders in het succes van kinderen. Uitgeverij Pica
Dit evenement is verlopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.