Inschrijven is niet meer mogelijk.
Tot volgend jaar!
‘Moeilijk verstaanbaar gedrag’
Wat leerlingen ons vertellen met hun gedrag en hoe we daarmee om kunnen gaan.
Op 16 oktober hebben we weer een passend onderwijs dag. Dit jaar staat de dag in het teken van gedrag.
Locatie
Bloemcampschool
Bloemcamplaan 52
2244 EE Wassenaar
Keynote speaker – gedachtegoed Spencer Kagan
‘Geen kind is een klier voor zijn plezier.’
We kennen het allemaal: die ene leerling die het bloed onder je nagels vandaan haalt, en de rust in de groep of de school continue verstoort. Alle ingezette interventies lijken geen effect te hebben. In deze keynote nemen we jullie mee in een positieve benadering van ordeverstorend gedrag waarbij we opzoek gaan naar de onvervulde behoefte achter dit gedrag. Middels WinWin- aanpak van dr. Spencer Kagan nemen we je mee in hoe je bouwt aan een relatie met je leerlingen, leer je de behoefte achter storend gedrag te herkennen en kun je de leerling leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedrag.
Daarna volgen 2 workshoprondes naar keuze.
Geef dolers door de domeinen een perspectief
Kinderen kunnen op allerlei manieren opvallen en uitvallen op school. Ze laten bijzonder gedrag zien of hebben moeite met het onderwijs. We staan stil bij hoe we nu in Nederland met zijn allen omgaan met deze kinderen. En hoe dat verweven is in al ons denken en doen, tot wetgeving aan toe. Dit zorgt ervoor dat kinderen en hun ouders met een ondersteuningsbehoefte gaan dolen door de domeinen. Dat begint klein, maar voor steeds meer kinderen betekent dit dat ze van school naar school naar jeugdhulp gaan. Het aantal thuiszitters stijgt explosief. We nemen een kijkje achter de schermen welke factoren hier een rol spelen en hoe we daar grip op kunnen krijgen. De kinderen en hun ouders hebben het nodig dat ze vast worden gehouden, dat ze er op kunnen rekenen dat we ze kunnen bieden wat nodig is, ook als het even tegenzit. We bespreken hoe je hier op school (samen met jeugdpartners) zelf concreet mee aan de slag kan, vanaf morgen rondom het individuele kind. We zoomen ook in op ontwikkelingen in het land en welke mogelijkheden er komen om samen met jeugdpartners meer kinderen op school te ondersteunen.
Zelfregulatie (EF) en gedrag
Leerlingen laten hun best mogelijke gedrag zien. Om voorbij het gedrag van kinderen te kunnen kijken is het zinvol iets meer te weten over hoe het werkt in het brein. In deze workshop leer je daar over! Hoe werkt het precies? Wat mogen we van kinderen verwachten? We staan stil bij zelfregulatie en inherent daaraan verbonden hebben we het dan ook over zelfregulerend leren en executieve functies. In 45 minuten leer je met een neuropsychologische bril kijken naar gedrag. Uiteraard krijg je ook tips en adviezen.
Deze workshop wordt gegeven door Esther Monfils. Zij is onderwijsspecialist bij PPO. Ze schreef boeken over executieve functies en deelt op www.breinbloeiers.nl neuropsychologische inzichten voor onderwijs, opvoeding en jeugdhulp.
Samenwerken met ouders aan emotieregulatie in de klas
In deze workshop vertellen collega’s van de Impulsklas hoe zij samenwerken met ouders en de school om kinderen te helpen hun impulsen beter leren reguleren. Laat je inspireren door hun werkwijze en kijk wat je kunt meenemen naar jouw klas / school.
Traumasensitief lesgeven
Ingrijpende jeugdervaringen van jouw leerlingen kunnen een vergaande impact hebben op hun ontwikkeling en daarmee oók op jouw onderwijs. Door jouw onderwijs meer traumasensitief in te richten, maak je een belangrijk verschil voor deze leerlingen; jij werkt met hen aan het vergroten van hun veerkracht.
Tijdens deze introductieworkshop maak je kennis met enkele van de kernwaarden van Traumasensitief lesgeven. Naast een stukje theorie over trauma, geven we ook enkele praktische tips. Na deze workshop kun je het belang van Trauma Sensitief Onderwijs beter duiden voor jouw onderwijssituatie en ben je mogelijk geprikkeld er meer over te willen weten.
Invloed van (moeilijk verstaanbaar) gedrag op de groepsvorming
In deze workshop neemt Anne-Marie je mee in de wereld van groepsvorming in de klas. Hoe kan moeilijk verstaanbaar gedrag van invloed zijn op de groepsvorming, hoe kan je dit proces beïnvloeden én welke tools kan je gebruiken om positief gedrag in de groep te stimuleren, verbeteren en waarborgen? In deze workshop gaan we hiermee aan de slag.
Deze workshop wordt gegeven door Anne-Marie Visser. Zij heeft jarenlange onderwijservaring als leerkracht en intern begeleider, ambulant begeleider (cluster 4) vanuit het speciaal onderwijs, kwaliteitsadviseur en als orthopedagoog-generalist in het onderwijs en de GGZ. Zij heeft zich gespecialiseerd op het snijvlak onderwijs en zorg. Anne-Marie begeleidt vanuit haar eigen pedagogische en onderwijspraktijk (www.praktijkvikids.nl) scholen met vragen over moeilijke groepen en geeft hierover ook trainingen en workshops. Daarnaast is zij regelmatig spreker op (onderwijs)congressen en is zij werkzaam als klinisch vaardigheidsdocent aan de Universiteit van Leiden.
‘Falen vermijden & aandacht vragen’
Deze workshop is een verdieping op de Keynote.
In de Westerse maatschappij is de druk op presteren hoog en is er weinig tijd om kinderen de aandacht te geven die zij verdienen. In deze workshop leer je om te gaan met leerlingen die falen willen vermijden en constant om aandacht vragen. Er is ruimte om hierover met elkaar het gesprek aan te gaan en je wandelt naar buiten met praktische tips.
Samenwerken voor succes! Vroegtijdige interventie in de praktijk
Deze workshop wordt gegeven door medewerkers van het PIT (Preventief interventie team). Het PIT begeleid kinderen op de basisschool met externaliserend probleemgedrag die dreigen vast te lopen in hun ontwikkeling. Waarbij de samenwerking tussen school, ouders en PIT centraal staat. Er wordt onder andere een omgevingsanalyse en individueel kindonderzoek gedaan door het PIT team. Waarbij een belangrijk doel van het PIT is om te snappen waarom kinderen dit gedrag laten zien.
Wat kun je in deze workshop verwachten?
Ontdek hoe ons onderzoek naar sociale leerbaarheid (kindfactoren) helpt bij het begrijpen van het gedrag van deze groep kinderen. Wat onderzoeken we en waarom? Wat doen we met de resultaten van dit onderzoek en hoe vertalen we dit naar het kind, ouders en school?
Signalering, Preventie & Interventie bij Leerlingen met angst
KAS biedt een workshop aan over angst bij kinderen en jongeren. In deze bijeenkomst wordt er uitleg gegeven over hoe angst bij kinderen en jongeren eruitziet, over hoe je de symptomen kan herkennen van angstproblematiek en hoe het kan dat de ene persoon meer last heeft van angsten dan de ander. Daarnaast wordt er informatie gegeven over hoe belemmerende angsten kunnen worden aangepakt/behandeld. Hierbij is er vooral aandacht voor wat je zelf kan doen en voor wanneer het belangrijk is om door te verwijzen.